Wednesday, November 3, 2010

Bahasa Melayu dan Buku Teks...wakakakaka

Lama sungguh tidak meng'update' blog ku ini..itulah satu² benda yang amat susah untuk di buat..3 hari yang lepas ni dok attend Secure Programming Course...itu yang tak berkesempatan nak update. Lagipun, bila dah sampai rumah terus dah tak boleh buat kerja lain. Menghadap si kecit kenet tu ler. Itu tak masuk diserang flu. Disebabkan kerana course berbayar, tak boleh MC. Pergi la jugak course tu dengan fever and running nose.

Yesterday, while watching the 8 o'clock news, my daughter ask me..

The 1st Daughter: "Mama, how do we make a cookies??"
Mama: "Kita guna tepung, gula, mentega, telor......"
The 1st Daughter: "Mama..can u speak in English"
Mama: ...gulp..."We need butter, flour, sugar, egg....bla..bla.."

Wakakaka....padan muka mak dia. Patutlah paper BM anak ku itu sangat mengecewakan. Macamana nak bagi betul balik ni..nak kena suruh baca buku banyak-banyak la ni. Lepas tu The 1st Daughter keluarkanlah sebeban buku teks untuk tahun 3. Maknya pun beleklah semua buku² sebab nak registerkan nombor perolehan dengan kod bagai dalam form yang cikgu bagi. Tapi punyalah rasa sedih, sebab condition buku² teksnya, Subhanallah...macamana la anak² nak ada mood baca buku. Macam kain buruk semuanya. Siap yang dah ada terendam dengan air pun ada. Apalah salahnya digantikan dengan yang baru. 

Nilah problemnya dengan orang Malaysia, bila suruh beli buku teks sendiri, merungut kata mahal..dh bagi subsidi buku teks x pndai jaga..masalahnya bukan anak diorang sorang ajek yg pakai...share dgn anak org lain tau!! Teringat dulu ada orang memberitahu, kalau kita nak tengok perangai orang kita tengok tandasnya. Macamana keadaan tandas tu macam itulah perangai orangnya. Conclusionnya.....condition buku teks tu melambangkan perangai mak, bapak n anak²nya....heheheheh

No comments:

Post a Comment